Czy wiesz, że Twój smartfon może zastąpić Ci portfel? Dowiedz się, jak płacić telefonem!

Czy wiesz, że Twój smartfon może zastąpić Ci portfel? Dowiedz się, jak płacić telefonem! (rawpixel)

Początek drugiego tysiąclecia naszej ery był czasem dynamicznych zmian. Jedną z nich była rewolucja w dziedzinie płatności, jaką było wprowadzenie jej bezgotówkowych form. Najpierw pojawiły się karty debetowe i kredytowe; po 2010 r. zyskały one potężną konkurencję w postaci smartfonów. Telefony z modułem NFC mają wszystkie funkcjonalności karty płatniczej. Pozwalają na zapłacenie za zakupy w sklepie i w Internecie. Jak płacić telefonem za zakupy w realu i online? Czy płacenie smartfonem jest bezpieczne? Przeczytaj nasz poradnik, aby poznać odpowiedzi na wszystkie pytania, dotyczące płacenia smartfonem!

Jak płacić telefonem w sklepie? 

Obecnie wszystkie sklepy, posiadające terminale do obsługi płatności bezgotówkowych, oferują możliwość zapłacenia smartfonem za zakupy.

Klient, chcący zapłacić w Polsce telefonem za zakupy, ma dwie opcje:

  •       płatność przy użyciu modułu NFC,
  •       płatność bez użycia modułu NFC.

Jak płacić telefonem z NFC?

NFC to radiowy standard komunikacji na bliskie odległości, który w najnowszych modelach smartfonów występuje w komplecie z modułem Bluetooth oraz WiFi.

Smartfon, który posiada wbudowany moduł NFC, może być używany tak samo jak zbliżeniowa karta płatnicza.

Jeśli chcesz wypróbować płatności NFC w swoim telefonie:

  • sprawdź, czy Twój telefon ma wbudowany moduł NFC,
  • w ustawieniach urządzenia zezwól mu na komunikację w standardzie NFC z innymi urządzeniami,
  • zainstaluj na swoim telefonie aplikację dla płatności telefonem (listę operatorów płatności telefonicznych, oferujących takie aplikacje, znajdziesz poniżej),
  • w czasie najbliższej wizyty w sklepie zgłoś sprzedawcy, że za zakupy chcesz zapłacić telefonem. Następnie posłuż się smartfonem tak, jak bezstykową kartą płatniczą - czyli po prostu zbliż go do terminala, a następnie postępuj zgodnie z instrukcjami urządzenia.

Do obsługi płatności NFC nie jest wymagany dostęp do Internetu w momencie dokonywania transakcji.

Jak płacić telefonem bez NFC?

Twój smartfon nie obsługuje technologii NFC? Nic straconego - w Polsce możesz dalej zapłacić nim za zakupy w sklepie, korzystając z technologii BLIK!

Blik to polski produkt stworzony do płatności mobilnych
Blik to polski produkt stworzony do płatności mobilnych

BLIK to stworzony przez konsorcjum polskich banków system płatności elektronicznych. Aktualnie wspierają go następujące banki:

  •       Alior Bank,
  •       Bank Millenium,
  •       mBank,
  •       Santander Bank,
  •       ING Bank Śląski,
  •       PKO Bank Polski (PKO BP),
  •       Bank Pekao S.A.,
  •       BNP Paribas,
  •       Credit Agricole,
  •       Getin Bank,
  •       banki zrzeszone w Spółdzielczej Grupie Bankowej,
  •       bank BPS i wybrane banki spółdzielcze z grupy BPS.

Aby korzystać z BLIK, musisz założyć konto w jednym z wymienionych banków i zainstalować na swoim smartfonie jego aplikację mobilną.

Jak zapłacić BLIK w sklepie? Poinformuj kasjera o chęci zapłacenia za zakupy kodem BLIK. Następnie otwórz aplikację mobilną banku na swoim telefonie, wejdź w zakładkę "BLIK" i pobierz sześciocyfrowy kod; jest on jednorazowy i ważny przez 90 sekund. Wpisz go na klawiaturze terminala płatniczego przy kasie. Zależnie od wymagań Twojego banku i ustawień jego aplikacji mobilnej konieczne może być zatwierdzenie transakcji przez wpisanie kodu PIN lub potwierdzenie operacji w aplikacji.

Inaczej niż w przypadku płatności NFC do skorzystania z BLIK konieczny jest dostęp do Internetu w momencie dokonywania transakcji.

Popularni operatorzy płatności telefonem

Aplikacje do płacenia telefonem dzielą się na dwie grupy:

  • aplikacje operatorów płatności niebędących bankami (Google Pay, Apple Pay, Revolut, itp.),
  • aplikacje mobilne banków z wbudowaną funkcją obsługiwania płatności zbliżeniowych telefonem. Obecnie funkcjonalność tę znajdziesz w aplikacjach bankowych:

○ ING Banku Śląskiego,

○ Banku Millennium,

○ mBanku,

○ Santander Banku,

○ Banku PKO BP.

Poniżej krótko scharakteryzujemy, jak płacić telefonem, korzystając z aplikacji wszystkich wymienionych dostawców usług telefonicznych płatności zbliżeniowych.

Jak płacić telefonem przy użyciu Google Pay?

Google Pay to aplikacja do obsługi płatności mobilnych dedykowana dla smartfonów z Androidem. Do korzystania z niej niezbędne jest urządzenie z Androidem w wersji Lollipop 5.0 lub nowszej.

Za pomocą Google Pay można płacić za zakupy online (w serwisach akceptujących tę metodę płatności, do których należy jednak większość portali zakupowych w Polsce) oraz za zakupy tradycyjne (opcja dostępna tylko dla urządzeń z NFC) pod warunkiem posiadania konta w banku współpracującym z aplikacją płatniczą Androida.

Jakie banki obecnie wspierają Google Pay? Oto aktualna lista:

  •       Alior Bank,
  •       BNP Paribas,
  •       Credit Agricole,
  •       Bank Pekao S.A.,
  •       Bank PKO BP,
  •       Bank BGŻ,
  •       Santander Bank,
  •       Bank Citi Handlowy,
  •       Millenium,
  •       Getin Bank,
  •       Nest Bank,
  •       mBank,
  •       ING Bank Śląski,
  •       Orange Finanse,
  •       Plus Bank,
  •       Envelo Bank,
  •       Bank Pocztowy,
  •       Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie,
  •       Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
  •       banki spółdzielcze z grupy BPS,
  •       banki spółdzielcze z grupy SGB.

Ponadto Google Pay współpracuje z następującymi dostawcami usług płatniczych, niebędących bankami:

  •       Sodexo,
  •       DiPocket,
  •       Edenred,
  •       Monese,
  •       N26,
  •       Revolut.

Aby korzystać z aplikacji Google Pay, należy:

  1. Pobrać aplikację Google Pay ze sklepu Google Play i zainstalować ją na swoim smartfonie.
  2. Dodać kartę płatniczą, korzystając ze znaczka „+”, który znajdziesz w zakładce "Moje Karty" w "Menu".
  3. Określić rodzaj dodawanej karty (debetowa lub kredytowa) i wpisać jej dane (numer, data ważności, CVV).
  4. Zweryfikować dodaną kartę. Można to zrobić na kilka sposobów:
    1. weryfikacja e-mail,
    2. weryfikacja SMS,
    3. weryfikacja za pomocą połączenia głosowego (należy odebrać telefon od specjalnego numeru i wpisać w Google Pay podyktowany przez automat specjalny kod),
    4. weryfikacja w aplikacji mobilnej banku współpracującego,
    5. weryfikacja za pomocą niewielkiego obciążenia dodawanej karty na rzecz Google Pay. W wypadku wyboru tej metody w celu zakończenia weryfikacji należy wpisać w polu weryfikacyjnym sześciocyfrowy kod, podany w tytule obciążenia.

W Google Pay można zapisać kilka kart płatniczych i przełączać się pomiędzy nimi w miarę potrzeb (tylko jedna karta może być ustawiona w danym momencie jako źródło finansowania płatności).

Jak płacić Google Pay w sklepie? Wystarczy zbliżyć telefon do terminala i postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie smartfona lub terminalu. W przypadku płatności online szczegółowe instrukcje są zawsze podawane w kolejnych krokach przez serwis transakcyjny.

Jak płacić telefonem przy użyciu Apple Pay?

Apple Pay działa zarówno na iPhone'ach, jak i na iWatch'ach
Apple Pay działa zarówno na iPhone'ach, jak i na iWatch'ach

Apple Pay to aplikacja do obsługi płatności mobilnych, dedykowana dla posiadaczy urządzeń Apple. Apple Pay jest kompatybilne z następującymi produktami koncernu z Cupertino:

  •       wybranymi modelami smartfonów:

○       iPhone 6s,

○       iPhone 6s Plus,

○       iPhone 7,

○       iPhone 7 Plus,

○       iPhone 8,

○       iPhone 8 Plus,

○       iPhone X,

○       iPhone XR,

○       iPhone XS,

○       iPhone XS Max,

○       iPhone 11,

○       iPhone 11 Pro,

○       iPhone 11 Pro Max,

○       oraz ze wszystkimi iPhone'ami z serii  iPhone 12 i wyższych.

  •       tabletami od Apple (iPad Pro, iPad Air, iPad, iPad mini) z wbudowaną funkcją Touch ID lub Face ID,
  •       wszystkimi smartwatchami Apple Watch.

Podobnie jak w przypadku Google Pay, Apple Pay można wykorzystać do zapłacenia za zakupy online w serwisach internetowych akceptujących tę metodę płatności, jak również do płacenia za zakupy tradycyjne (wszystkie urządzenia koncernu z nadgryzionym jabłkiem w logo, kompatybilne z Apple Pay, mają wbudowany moduł NFC). Aplikacja płatnicza od Apple działa wszędzie tam, gdzie plastikowa karta płatnicza.

Do instytucji wspierających Apple Pay w chwili pisania tego artykułu należą:

  •       Adyen,
  •       Aion NV/SA,
  •       Alior Bank,
  •       AXI Card,
  •       Bank Millennium,
  •       Bank of America,
  •       Bank Pekao S.A.,
  •       Bank Pocztowy,
  •       Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
  •       BGŻ BNP Paribas,
  •       Bank BPS,
  •       Citi Handlowy,
  •       CleverCards,
  •       Credit Agricole,
  •       Curve,
  •       DiPocket,
  •       Edenred,
  •       Getin Bank,
  •       iCard,
  •       ING Bank Śląski,
  •       Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie,
  •       mBank,
  •       Monese,
  •       N26,
  •       Nest Bank,
  •       Payhawk,
  •       Payquicker,
  •       Paysend,
  •       PKO Bank Polski,
  •       Revolut,
  •       Santander Bank,
  •       Soldo,
  •       banki zrzeszone w Spółdzielczej Grupie Bankowej,
  •       SumUp,
  •       Twisto,
  •       Viva Wallet,
  •       Wise,
  •       WITTY GLOBAL UAB,
  •       ZEN.COM.

Aby móc korzystać z Apple Pay, musisz:

  1. Pobrać aplikację Apple Pay ze sklepu iStore i zainstalować ją na swoim urządzeniu.
  2. Zalogować się do swojego iCloud.
  3. Dodać kartę płatniczą do aplikacji Wallet (automatycznie dodaje się ona wtedy także w Apple Pay).

Apple Pay umożliwia zapisanie kilku kart płatniczych i przełączanie się między nimi - w aplikacji płatniczej od koncernu Apple tylko jedna karta może być ustawiona w danym momencie jako źródło finansowania płatności.

Płacenie Apple Pay w sklepie przebiega tak samo, jak każda inna transakcja NFC - wystarczy jedynie zbliżyć urządzenie do terminala płatniczego i postępować zgodnie z instrukcjami urządzenia. Z kolei podczas płatności online szczegółowe instrukcje są zawsze podawane w kolejnych krokach przez serwis transakcyjny.

Jak płacić telefonem w ING?

Aplikacja mobilna ING (Moje ING Mobile) umożliwia płacenie zbliżeniowe telefonem tak, jak kartą płatniczą. W tym celu należy:

  1. Zainstalować na smartfonie aplikację Moje ING Mobile,
  2. Zalogować się i wybrać tą spośród posiadanych w ING kart zbliżeniowych Visa, dla której chce się uruchomić płatności telefonem.
  3. Wejść w szczegóły wybranej karty i aktywować dla niej płatności telefonem.
  4. Jeśli karta nie została wcześniej aktywowana, należy teraz nadać jej PIN. Taki sam PIN będzie obowiązywał dla fizycznej wersji tej karty.
  5. Zdecydować, czy Moje ING Mobile ma być domyślną metodą płatności dla transakcji „Dotknij i zapłać”. Ustawienie to można w przyszłości zmienić.

Klienci banku ING mogą także korzystać z Apple Pay i Google Pay (obok lub zamiast Moje ING Mobile).

Jak płacić telefonem w Millenium?

W banku Millenium można płacić smartfonem zarówno za pomocą Google Pay i Apple Pay, jak i poprzez aplikację mobilną banku Millenium.

Jak płacić mobilnie z aplikacją banku Millenium?

  1. Zainstaluj aplikację mobilną banku Millenium na swoim telefonie,
  2. Po zalogowaniu się do aplikacji wybierz w menu głównym "Płatności",
  3. Z rozwijanej listy wybierz "Płatności zbliżeniowe telefonem".
  4. W kolejnym kroku wybierz kartę domyślną. Może to być cyfrowy odpowiednik karty plastikowej lub dodatkowa, wirtualna karta bez plastikowego duplikatu. Karcie wirtualnej należy nadać odpowiedni PIN.
  5. Na koniec, jeśli na telefonie zainstalowane są inne aplikacje płatnicze, należy zdecydować, czy aplikacja mobilna Millenium ma być aplikacją domyślną do płatności zbliżeniowych. Aplikację domyślną do płatności NFC można później zawsze zmienić w ustawieniach telefonu.

Jak płacić telefonem w mBanku?

Oprócz płatności Google Pay i Apple Pay mBank udostępnia w swojej aplikacji mobilnej również możliwość płacenia tzw. BLIKiem zbliżeniowym. Usługa ta (realizowana przez mBank we współpracy z Mastercard) jest dostępna wyłącznie na smartfony z systemem operacyjnym Android i HarmonyOS (system operacyjny Huawei).

Płacąc BLIKiem zbliżeniowym, nie musisz:

  •       przepisywać kodu BLIK,
  •       posiadać karty płatniczej,
  •       mieć dostępu do Internetu w chwili realizacji transakcji,
  •       być zalogowanym do aplikacji mobilnej mBanku.

Aby płacić BLIKiem zbliżeniowym, musisz:

  1. Mieć zainstalowaną na telefonie aplikację mobilną mBanku,
  2. Ustawić aplikację mBanku jako domyślną metodę płatności zbliżeniowych.
  3. Aktywować BLIK zbliżeniowy w menu aplikacji mBanku ("Ustawienia" → "Ustawienia BLIK" → "Aktywuj opcję Płatności zbliżeniowe BLIK").
  4. Zgłosić sprzedawcy chęć zapłacenia zbliżeniowo za zakupy.
  5. Odblokować telefon i w ciągu 60 sekund zbliżyć go do terminala.
  6. Zaczekać na potwierdzenie płatności i dla bezpieczeństwa zablokować smartfon.

Jak płacić telefonem w Santanderze?

W Santanderze płatności NFC smartfonem możesz realizować zarówno w Google Pay i Apple Pay, jak i bezpośrednio w aplikacji mobilnej banku - Santander mobile.

Aby korzystać z płatności mobilnych w Santander mobile wystarczy:

  1. Zainstalować tę aplikację na smartfonie.
  2. Zalogować się do Santander mobile.
  3. Wybrać opcję "Karty i płatności mobilne".
  4. W polu "ZAMÓW W APLIKACJI" kliknąć na „Karta mobilna VISA lub Mastercard”.
  5. Wypełnić i złożyć wniosek o wydanie wirtualnej karty płatniczej; we wniosku należy m.in. określić typ karty (debetowa lub kredytowa) i wskazać konto, do którego ma być ona podpięta.
  6. W ciągu kilku minut karta mobilna powinna zostać dołączona do aplikacji. Od tej chwili możesz nią płacić zbliżeniowo w sklepie (o ile Twoje urządzenie posiada moduł NFC) lub online (tak samo, jak fizyczną kartą płatniczą).

Jak płacić telefonem w PKO BP?

Bank PKO BP oferuje klientom 4 możliwości płacenia smartfonem:

  •       Google Pay,
  •       Apple Pay,
  •       Płatności zbliżeniowe BLIKiem – działają tak samo, jak opisane wcześniej płatności BLIKiem zbliżeniowym w mBanku. Do korzystania z nich nie potrzeba karty płatniczej - musisz jedynie aktywować IKO (aplikację mobilną PKO BP) i włączyć w niej możliwość płacenia zbliżeniowo kodem BLIK.

Jak aktywować płatności zbliżeniowe BLIK w PKO BP? W tym celu musisz:

○       wejść w "Płatności" w aplikacji IKO,

○       wybrać "Płatności zbliżeniowe"

○       a następnie opcję: "Włącz płatności zbliżeniowe",

○       by w kolejnym kroku kliknąć w "Płatności zbliżeniowe BLIKIEM".

○       Teraz wskaż konto, z którego chcesz płacić BLIKIEM zbliżeniowo oraz wybierz sposób potwierdzania transakcji.

○       Zatwierdź uruchomienie płatności zbliżeniowych BLIK.

Płatności zbliżeniowe BLIK w PKO BP są dostępne wyłącznie na telefony z Androidem (wersja 6.0 lub wyższa) i włączoną funkcją NFC - jeśli nie jest ona aktywna, IKO w trakcie aktywacji funkcji zbliżeniowego BLIKa przekieruje Cię do ustawień telefonu, byś włączył ten rodzaj komunikacji.

  •       Płatności zbliżeniowe telefonem podpiętą do aplikacji IKO kartą kredytową lub debetową.

W celu aktywacji tego rodzaju płatności:

○       W IKO wejdź w "Płatności",

○       Z rozwijanego menu wybierz "Płatności zbliżeniowe",

○       Wybierz "Włącz źródło płatności". Wyświetlą się wtedy wszystkie posiadane przez Ciebie w PKO BP karty płatnicze. Kliknij na tą, którą chcesz płacić podczas płatności zbliżeniowych telefonem w aplikacji IKO.

○       Zatwierdź dokonane zmiany. O ile wcześniej nie włączyłeś komunikacji NFC, IKO przekieruje Cię teraz automatycznie do ustawień telefonu, gdzie aktywujesz tę funkcję.

Płatności zbliżeniowe smartfonem w aplikacji IKO są dostępne wyłącznie dla urządzeń z Androidem (wersja 4.4. lub wyższa) i aktywnym modułem NFC.

Jak płacić telefonem w Revolut?

Revolut to jeden z najbardziej znanych fin-techów na świecie. Jądrem działalności firmy jest karta wielowalutowa (dostępna w wersji wirtualnej i fizycznej). Umożliwia ona płatności niemalże we wszystkich światowych walutach, wymienianie ich po dużo korzystniejszym, niż średni rynkowy, kursie oraz unikanie drogich prowizji za przewalutowania.

Revolut to dobre rozwiązanie, jeśli dokonujesz transakcji w różnych walutach
Revolut to dobre rozwiązanie, jeśli dokonujesz transakcji w różnych walutach

Kartą Revolut zarządza się z pomocą dedykowanej aplikacji lub serwisu transakcyjnego, dostępnego przez stronę internetową.

Płatności telefonem kartą Revolut są możliwe pod warunkiem posiadania smartfonu z modułem NFC i po zintegrowaniu karty z Google Pay lub Apple Pay. Revolut dodaje się do obu portfeli cyfrowych tak samo, jak każdą inną kartę płatniczą.

Jak płacić telefonem w Internecie?

Płacąc w Internecie możemy również skorzystać z naszego telefonu. Metody płatności telefonem, które pozwolą zapłacić za zakupy online, to:

  •       BLIK,
  •       Apple Pay,
  •       Google Pay,
  •       bezpośrednia płatność aplikacją mobilną banku,
  •       płatność kartą (fizyczną lub wirtualną), podpiętą do aplikacji do obsługi płatności mobilnych.

Dostępność wymienionych metod płatności jest zróżnicowana i zależna od serwisu, w którym dokonujemy zakupów online.

Płatności telefonem - czy to bezpieczne?

Na koniec zajmijmy się jedną z najważniejszych kwestii - bezpieczeństwem. Czy płatności telefonem są bezpieczne? Płacenie kartą, podpiętą do aplikacji płatniczej, jest równie bezpieczne, co płacenie kartą tradycyjną. Banki zabezpieczają płatności mobilne za pomocą karty płatniczej na kilka różnych sposobów – zaczynając od PIN, kończąc na tokenach.

Z kolei płatności Google Pay, Apple Pay i BLIK są bezpieczniejsze, niż transakcje kartą płatniczą.

Google Pay i Apple Pay szyfrują i przechowują dane podpiętych kart na bezpiecznych serwerach. Numer karty i kod CVV nie są w żadnym momencie udostępniane sprzedawcom. Widzą oni jedynie tzw. numer konta wirtualnego (VAN). Ponadto oba portfele cyfrowe zabezpieczają płatności za pomocą kodów PIN i/lub wbudowanych w urządzenia mobilne zabezpieczeń sprzętowych (np. odcisku palca, programów rozpoznawania twarzy, itp.).

W przypadku BLIK zabezpieczeniem jest jednorazowość i krótkotrwała ważność kodu (90 sekund). Ponadto można ustawić zatwierdzanie płatności (zależnie od banku - każdej lub powyżej pewnej kwoty) kodem PIN.

Jak widać, nie ma potrzeby obawiać się o bezpieczeństwo swoich środków w trakcie korzystania z transakcji mobilnych. Bezpieczeństwo, szeroki wachlarz różnych opcji płatności, szybkość i wygoda - czyż to nie wystarczające argumenty za tym, aby zostawić portfel w domu i na zakupy iść wyłącznie ze smartfonem?

Komentarze

Brak komentarzy. Dodaj poniżej swój komentarz do artykułu.

Pole jest obowiązkowe
Pole jest obowiązkowe
Dziękujemy za komentarz. Wkrótce twój komentarz zostanie zweryfikowany i opublikowany na stronie.
Napotkaliśmy problem na serwerze podczas dodawania komentarza.
Dodając komentarz zobowiązujesz się do przetrzegania regulaminu oraz zasad zdefiniowanych w polityce prywatności i polityce cookies.