Spis treści
Nękające telefony - co zrobić?
Czy odpowiedzią na powyższe pytanie mógłby być całkowity zakaz telemarketingu? Jak w ogóle można by zdefiniować "telemarketing" na potrzeby takiego hipotetycznego zakazu?
Telemarketing - definicja
Telemarketing polega na wykorzystaniu komunikacji telefonicznej do nawiązania i utrzymywania kontaktu z aktualnymi lub potencjalnymi klientami. Jego celem może być zarówno:
- aktywna sprzedaż produktów i usług firmy nowym klientom,
- zachęcenie klientów aktualnych do zakupienia dodatkowych produktów i usług (tzw. rozszerzenie sprzedaży),
- przeprowadzanie badań rynkowych,
- szeroko rozumiana obsługa klienta (np. udzielanie informacji w ramach infolinii, wsparcie klienta, itp.).
Jak widać, telemarketing nie zawsze musi być zjawiskiem negatywnym. Trudno wyobrazić sobie sprawną obsługę klienta bez dobrze działającej infolinii. Zapewne niejeden z czytelników kupił też przynajmniej raz jakiś towar lub usługę za pośrednictwem rozmowy telefonicznej. Telemarketing z pewnością może być zjawiskiem wartościowym pod warunkiem, że stosują go odpowiedzialne i uczciwe firmy, przestrzegające standardów etycznych i dobrych praktyk.
Niestety z formuły telesprzedaży korzysta też wiele podmiotów marnujących czas klientów ofertami zakupu "cudownych" towarów w okazyjnej (a w rzeczywistości często znacznie zawyżonej) cenie - i to pomimo jasno deklarowanego przez owych klientów braku zainteresowania. Nękający telemarketerzy wydzwaniają do swoich "ofiar" wielokrotnie w godzinach pracy albo, dla odmiany, późnymi wieczorami lub w weekendy. Bazującą na granicy złamania prawa praktyką jest też często samo pozyskiwanie numerów, na które wydzwaniają nieetyczni telesprzedawcy. Niejednokrotnie kupują oni całe bazy danych, nie dbając o to, czy figurujące w nich osoby są zainteresowane ich ofertą (albo czy w ogóle wyrażają zgodę na kontakt telefoniczny w celach handlowych).
Paradoksalnie, tę ostatnią praktykę można wykorzystać jako… broń przeciw natrętnym telemarketerom!
Telemarketing a RODO
RODO to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o Ochronie Danych Osobowych Osób Fizycznych, obowiązujące od 25 maja 2018 r.
RODO reguluje obowiązki podmiotów, przetwarzających dane osobowe i prawa osób, których dane są przetwarzane. Co istotne, tych ostatnich RODO wyposaża w skuteczne narzędzia reagowania na naruszenia Rozporządzenia. Uzasadniona skarga do:
- UODO (Urzędu Ochrony Danych Osobowych)
- lub UKE (Urzędu Komunikacji Elektronicznej)
za naruszenie przez przedsiębiorcę przepisów RODO skutkuje nałożeniem na niego wysokiej kary (do 4% całkowitego rocznego obrotu).
Od momentu wejścia w życie RODO dzwoniący do nas telemarketerzy muszą mieć naszą bezpośrednią zgodę na kontakt - i to zgodę wyrażoną przed nawiązaniem połączenia. Niedopuszczalna jest wykładnia (którą niekiedy próbują się posługiwać telesprzedawcy), że już samo odebranie przez nas telefonu oznacza automatycznie wyrażenie zgody na rozmowę.
Jeśli jasno zakomunikujemy telemarketerowi w którymkolwiek momencie rozmowy, że nie wyrażamy zgody na marketing bezpośredni (bądź taką wyrażoną wcześniej zgodę odwołujemy), powinien on natychmiast zakończyć połączenie. Nie może on również dzwonić do nas w przyszłości. Nękanie nas przez telesprzedawcę pomimo braku naszej zgody na telemarketing to wystarczająca podstawa do złożenia skargi w UODO lub w UKE.
Głuche telefony z różnych numerów
Nękający telemarketerzy nie są największym niebezpieczeństwem, czyhającym na nas w świecie komunikacji mobilnej. Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa ostrzegają, że w Polsce szerzy się plaga głuchych telefonów z różnych numerów.
"Głuche telefony" polegają na wysyłaniu krótkich sygnałów z numerów międzynarodowych. Sprawcy liczą, że abonent oddzwoni, ponosząc wysokie koszty rozmowy (nawet kilka tysięcy złotych!), z których całość lub część nasz operator telekomunikacyjny musi przelać na konto oszusta.
Jak chronić się przed takimi wyłudzeniami? Najlepszą bronią jest wiedza! W Internecie funkcjonuje wiele stron, które pozwalają nam sprawdzić, do kogo należy dany numer telefonu. Tylko wiedza o tym, kto stoi za połączeniem, pozwala odpowiedzieć na pytanie…
Czy oddzwaniać na nieznany numer?
Pamiętaj - oddzwaniając na nieznany numer możesz w ciągu zaledwie kilkusekundowej rozmowy stracić spore pieniądze!
Warto zaznaczyć, że już samo odebranie telefonu z nieznanego numeru może narazić nas na niebezpieczeństwa lub uciążliwości. Połączenie z obcego numeru może oznaczać nie tylko próbę wyłudzenia od nas pieniędzy metodą "na głuchy telefon", ale także być próbą innego rodzaju oszustwa (np. wyłudzenia danych osobowych metodą tzw. spoofingu - czyli podszywania się pod zaufane osoby lub instytucje), głupim dowcipem lub… kontaktem od kolejnego telemarketera. Najlepszym sposobem na zabezpieczenie się przed takimi rozmowami jest zablokowanie niechcianych numerów. Sprawdź jak to zrobić w ustawieniach telefonu lub zapoznaj się z aplikacjami do blokowania połączeń.
Prawdopodobnie nigdy nie uda się wypracować rozwiązań, gwarantujących całkowite bezpieczeństwo przed niepożądanymi i niebezpiecznymi połączeniami. Nie oznacza to jednak, że nie warto wykorzystać wszystkich możliwości maksymalnego ograniczenia ich liczby. Bezpieczeństwo i higiena w komunikacji mobilnej po prostu się opłaca!
Komentarze
Dołącz do dyskusji i podziel się swoim zdaniem na temat artykułu.